Afacerile online tentează tot mai mulți români, fiind considerate la îndemână, fără a solicita resurse consistente și având perspective promițătoare pentru viitor. Anul 2020 nu doar că a confirmat trendul ascendent pentru comerț online în România, dar a accelerat puternic creșterile din e-commerce.
Au apărut noi categorii de clienți (inclusiv cei care nu erau deschiși spre a încerca metoda de shopping de la distanță) și au crescut mult numărul de comenzi și volumele de vânzări ale celor deja familiarizați cu achizițiile online. Pandemia avantajează comerțul online în dauna celui offline, căci se păstrează evident distanța fizică socială (mai nou, chiar și firmele de curierat asigură livrare fără contact).
Foarte mulți români sunt atrași de retailul non-food, în special de cel cu produse de îmbrăcăminte, încălțăminte, accesorii, mici gadgeturi, decorațiuni și alte obiecte utile pentru uz propriu sau pentru casă. Cea mai simplă idee: produse comandate en-gros din Asia (în special din China, de pe platforme web B2B) și vândute apoi către români, cu adaos comercial consistent. Ideea este deja pusă în practică atât de magazine online mai mari, cât și de start-up-uri și chiar de utilizatori care vând pe platforme de tip marketplace, pe website-uri de anunțuri și pe rețele de socializare. Loc pe piață există foarte mult, deci se pot lansa cu succes noi soluții e-commerce bazate pe furnizori din Asia.
Înainte de orice, utilizatorii interesați trebuie să fie conștienți că un astfel de business trebuie tratat cu seriozitate, ținând cont de toate prevederile legale. Chiar dacă se vor folosi platforme de tip anunțuri și rețele de socializare, a vinde regulat înseamnă comerț și trebuie ca acest lucru să se desfășoare în anumite condiții. Altfel, riscurile de amenzi (chiar și penale) sunt mari și nu trebuie asumate. Primul pas este să deschizi o firmă, de preferat de tip SRL. Va trebui să îți asumi birocrația, doar așa se poate ajunge la o afacere care să crească sănătos. La început vei avea o firmă neplătitoare de TVA, însă în funcție de cifra de afaceri poți ajunge în timă și la statutul de plătitor TVA.
Pentru a derula o afacere online de comerț, ai nevoie neapărat de stoc, iar aici este investiția principală. Este bine să te orientezi la categorii de produse de interes pentru public, produse care se vând teoretic ușor. La început, evită să faci stocuri mari. Testează și furnizorii pentru a te asigura că vei primi doar marfă de calitate ridicată. Apoi, pe măsură ce lucrurile merg bine, poți crește volumele din stocuri. Ia în calcul timpii de livrare și costurile vamale.
De ce este important să lucrezi cu stoc? Tocmai pentru a-i oferi clientului un mare avantaj: achiziția cu livrare rapidă. Cele mai multe persoane sunt dispuse să plătească mai mult pentru a nu aștepta 1-3 luni, termenul uzual de livrare în cazul comenzilor efectuate pe website-uri de retail din Asia. Un alt avantaj de care poți profita: permite clientului să achite comanda la livrare, fără a fi obligatorie plata cu cardul în avans. Cu privire la stoc, nu uita că ai nevoie de un spațiu de depozitare în bune condiții, pentru ca produsele să nu se degradeze. Este nevoie de un spațiu de operare a comenzilor online, dotat cu computer, imprimantă, dar și zonă unde să poți face împachetarea produselor pentru expediere.
Este indicat să folosești toate resursele posibile în ceea ce privește canalele de vânzări. Alege prezență pe platforme de succes de tip marketplace (dar ține cont că aici vei plăti comisioane mari, chiar și zeci de procente din prețul de vânzare), pe website-uri de anunțuri, pe Facebook și Instagram. Însă nu ignora investiția într-un magazin online dedicat, cu brand propriu. Vei putea să te dezvolți mult mai puternic, să fidelizezi clienți. În plus, vei evita să plătești comisioane către terți pentru fiecare vânzare. Website-ul propriu înseamnă o construcție solidă, independentă, pe termen lung. Nu se poate e-commerce de succes fără o astfel de abordare!
Din punct de vedere al costurilor de operare, magazinul online are nevoie evident de un domeniu web (.ro de preferat, cost în jur de 10 euro / an), de o platformă de e-commerce și de gazduire web performanta. Website-ul în sine (design și programare) poate costa sute de euro sau chiar peste o mie de euro, în funcție de complexitate. Ar putea fi mai avantajos la start să închiriezi o soluție personalizabilă de e-commerce, cu plata lunară modică (zeci de euro cel mult). Găzduirea web este foarte ieftină (zeci de euro pe an), tocmai de aceea adesea nu este considerată foarte importantă – atitudine greșită, pentru că ai mare nevoie de un website mereu disponibil pentru clienți, cu pagini încărcate rapid. Așadar, la acest capitol alege un furnizor de web hosting cu data center local, cu uptime garantat 99,9% și care oferă suport tehnic non stop în mod real. Vei mai avea nevoie de integrarea unei soluții de plăți online și de certificat SSL – costuri destul de mici, dar elemente importante în planul de afaceri.
După ce lansezi website-ul, ai nevoie de texte scrise profesionist – generale, texte de blog (pentru a cuceri public), descrieri explicite ale produselor, texte pentru rețelele de socializare etc. Partea de marketing trebuie dublată de o strategie de SEO. Optimizarea pentru motoarele de căutare este un proces de lungă durată, poți face lucrurile în ritmul tău, în funcție de bugetele de care dispui.
O afacere online de retail nu trebuie tratată ca un hobby, nu este bine să fie doar o activitate part time (poate doar la început și asta numai dacă există în paralel alte persoane în familie care să se implice în acest business). Poți să apelezi la finanțare bancară, dar ideal este să ai economii pe care să te bazezi. Evită cheltuielile inutile, dar nici nu omite elemente importante pentru dezvoltarea corectă. Poți urmări și programe de tip sprijin guvernamental pentru start-up, de obicei afacerile online sunt eligibile. Important este să analizezi atent piața, concurența, să acorzi atenție cerințelor publicului și să te dedici unui astfel de demers din prima clipă.